Aplikacje mobilne na zamówienie w duchu UCD

Lena Liedke

25 sierpnia, 2021 2 min czytania

aplikacje mobilne na zamówienie

Z UCD chętnie korzysta branża IT. Aplikacje mobilne na zamówienie to wręcz książkowy przykład produktu, w którym cała uwaga zespołu projektowego skupiona być powinna na użytkowniku. Opracowanie produktu cyfrowego oraz jego rozwój odbywa się skupiając się na sprostaniu wymaganiom usera, starając się zdobyć jego najlepsze opinie.

 

UCD? Co to znaczy?

User Centered Design lub w polskiej wersji Projektowanie zorientowane/skupione na użytkowniku, to innowacyjne podejście do projektowania… wszystkiego! Wszak każdy produkt,  ma służyć jego użytkownikom. Co wyróżnia to podejście, to wielokrotne iteracje na wszystkich etapach tworzenia produktu. Projektanci w pewien sposób współtworzą rozwiązania z ich potencjalnymi użytkownikami, odpowiadając w pełni na ich potrzeby i lecząc ich bolączki. 

 

Wejście w buty użytkownika

Projektowanie UCD to iteracyjny proces. Oznacza to, że na każdym z etapów procesu stosowane są różne metody badawcze, diagnozujące odpowiedni kierunek projektu. Tworząc aplikacje mobilne na zamówienie stosuje się metody empatyzowania z użytkownikiem, które podzielić można na wewnętrzne oraz środowiskowe. Dzięki stworzeniu szczegółowych Product Canvas, User Journey Map oraz Person wewnątrz zespołu, staramy się “wejść w buty użytkownika”. Dostajemy zarys jego faktycznych potrzeb. Na późniejszych etapach konfrontujemy je oczywiście z rzeczywistymi badanymi z grupy docelowej… ale o tym za chwile. 

 

Etapy procesu

W związku z iteracyjnym charakterem procesu, jego rytm to cztery powtarzające w kółko się fazy iteracji. Na początek wewnątrz zespołu staramy się na własną rękę zrozumieć kontekst i otoczenie użytkownika. Następnie przychodzi czas na faktyczną identyfikację i precyzowanie jego potrzeb. Faza trzecia to działanie, tworzenie rozwiązań. Projektując aplikacje mobilne na zamówienie należy cały czas pamiętać zarówno o potrzebach userów, ale także wymaganiach inwestorów. Na sam koniec iteracji należy zmierzyć się z rzeczywistością. Ocenić czy dostarczona propozycja to rozwiązanie problemu zdiagnozowanego na początku. Proces powtarzamy tyle razy, aby odpowiedź na ostatnie pytanie brzmiała: TAK!

 

Porażka cenniejsza niż sukces

W projektowaniu zorientowanym na użytkownika musisz zaakceptować ideę porażki i docenić naukę, którą przynosi. Próbujesz czegoś nieoczywistego? Myślisz, że posuwasz się za daleko? Cóż, tylko w ten sposób można odkryć nieodkryte. A jeżeli, Twój niedopracowany pomysł nie zadziała tak, jak oczekiwałeś? Właśnie taki scenariusz wpisany jest w definicję samego UCD. Pod pewnymi względami nauka płynąca z tej niespodziewanej porażki jest cenniejsza niż sukces.

 

Podejście biznesowe

Zapewne inwestorzy czytając powyższy akapit nie są nastawieni entuzjastycznie do UCD, ale spokojnie. Tworząc aplikacje mobilne na zamówienie w duchu User Centered Design jesteśmy w stanie identyfikować problemy, zanim się pojawią. Kluczem do sukcesu jest etap, na którym pozwalamy sobie na błędy. Dzięki takiemu podejściu unikniesz przeróbek, lub co gorsza awarii na samym końcu. Ryzyko biznesowe spada, z każdym zdiagnozowanym i rozwiązanym problemem na etapie prototypowania. Zmiana gotowego projektu wiąże się z wysokimi kosztami, kiedy na etapie prototypu – to równowartość roboczogodzin zespołu projektowego.

 

Oceń ten wpis:

9 najgorętszych trendów w tworzeniu aplikacji mobilnych

Blog

9 najgorętszych trendów w tworzeniu aplikacji mobilnych

3 / 5 ( 2 votes ) Na rynku zauważyć można wiele trendów dotyczących aplikacji mobilnych. Aplikacje mobilne stale się rozwijają, a trendy dają nadają im pewnien kierunek i są...

Czytaj dalej