System CMMS – usprawnienie utrzymania ruchu na produkcji

Karol Filipiak

27 października, 2020 3 min czytania

Działania utrzymania ruchu

4.5/5 - (2 votes)

Awarie maszyn to niespodziewany problem utrzymania ruchu, który trzeba jak najszybciej naprawić! Czy jest sposób na skrócenie czasu prac serwisowych? Poniższy artykuł poświęcony jest rozwiązaniu, które odpowiada na postawione pytanie – systemom CMMS.

Nie ma czasu do stracenia!

Awarie maszyn to problem, z którym zmagają się wszelkie zakłady produkcyjne. Bez znaczenia czy jest to zakład produkujący baterie czy części do samochodów. Maszyna jest tylko maszyną i mimo odpowiedniego zadbania jest narażona na różnego typu awarie. Wiedzą o tym Kierownicy Utrzymania Ruchu, którzy próbują podejmować efektywne działania w momencie powstania awarii. Kluczowym czynnikiem w takiej sytuacji jest czas wymagany do zgłaszania awarii i na prace serwisowe. Każda sekunda niedziałającej maszyny oznacza utratę zysku za niewyprodukowany i niesprzedany produkt. A jak wszyscy wiemy – czas to pieniądz! W przypadku tego typu awarii, dodatkowy czas generowany jest przez dezinformację. Często na miejscu naprawy okazuje się, że serwisant potrzebuje niezbędnych, specjalistycznych części czy narzędzi, a jego następny dostępny termin to przyszły piątek o 19:30… brzmi znajomo? Cały proces zaczyna się od nowa. Należy ręcznie opisać awarię, udokumentować nieudaną próbę naprawy i wiele innych, a widmo spisywania raportu jest już na horyzoncie.

Wszystko pod kontrolą!

Drugim poważnym problemem podczas procesu zarządzania awariami jest brak kluczowych informacji takich jak dokumentacja produkcyjna. Skutkuje on niemożnością rozeznania się w konkretnej sytuacji. Problematyczny staje się wtedy kontakt z serwisantami, a przydzielanie im zadań jest bardzo uciążliwe. Posiadanie odpowiednich informacji pomaga dopasować miejsce i rodzaj awarii z kompetencjami i dostępnością danego serwisanta, co wpływa na jakość oraz czas reakcji kierownika utrzymania ruchu. Natomiast informacje przedstawiające status i historię awarii maszyn pomagają w zaplanowaniu kolejnych działań prac serwisowych. Gdybyśmy tylko posiadali dostęp do sieci, umożliwiającej błyskawiczny przepływ infomacji i zintegrowane z nim małe urządzenia, które zawsze mamy przy sobie… chwila, chwila. To brzmi jak internet i smartfony. Dlaczego by więc, wykorzystywać ich do usprawnienia całego procesu?

System CMMS – odpowiedź na awarie, podczas awarii

Prawdę mówiąc, wykorzystanie komputerów w branży produkcyjnej to dziś codzienność. Aktualnie coraz częściej korzysta się jednak ze smartfonów i aplikacji mobilnych. Digitalizacja firm i korzystanie z aplikacji zarówno tych mobilnych jak i webowych to tak naprawdę nieubłaganie zbliżająca się przyszłość branży. Wykorzystanie systemów CMMS wiąże się nie tylko ze sprawnym rozwiązaniem problemu awarii, ale także z jej dokładną dokumentacją. Jest to możliwe, dzięki funkcjonalości dodawania zdjęć i skanowania kodów QR czy RFID (NFC). Kody QR można wygenerować za pomocą wielu prostych narzędzi np. QRonline . Nowoczesne narzędzia komunikacji wewnętrznej sprawiają, że cały przebieg awarii – od zgłoszenia, po ponowne wznowienie pracy – jest udokumentowany, generowanie raportu to kwestia kilku kliknięć, a późniejsza analiza przypadku jest znacznie ułatwiona.

Kto szuka, nie błądzi!

Brak ważnych informacji (przy użyciu jedynie tradycyjnych metod zgłaszania i obsługi usteterek) wiąże się również z brakiem możliwości właściwego analizowania danych. Co więcej, utrudnia budowanie raportów. Dzięki raportom, pracownikom dużo łatwiej jest wyciągnąć właściwe wnioski z wykonanych wcześniej prac serwisowych. Mają one duży wpływ na eliminację czynników odpowiadających za awarię maszyn. Dane zawarte w raportach muszą być jednak zwarte i przejrzyste. W systemach CMMS każdy jest w stanie z łatwością odszukać najistotniejsze informacje, do których można w łatwy sposób dotrzeć.

Recepta na (usprawnienie utrzymania ruchu) wszystko!

Rozwiązaniem wyżej wymienionych problemów działu utrzymania ruchu jest usprawnienie prac serwisowych, które jest możliwe dzięki autorskiemu systemowi zgłaszania awarii maszyn w działach utrzymania ruchu i nie tylko! Jest to aplikacja – typu CMMS – która informuje o awarii wszystkich jej użytkowników, gdy tylko zostanie ona dodana do systemu. Umożliwia to szybkie zarządzanie statusem awarii i przydzielaniem do nich odpowiednich serwisantów przez kierownika utrzymania ruchu. Aplikacja dodatkowo wyświetla listę awarii ze wszystkimi szczegółami, historią zmian i statusami. Oprócz dostępu do aktualnych danych kierownik utrzymania ruchu może za pomocą aplikacji generować raporty na podstawie filtrów, takich jak nazwa maszyny czy użytkownika. Dużą wygodą systemu jest automatyczna wysyłka raportów dziennych z wszystkimi istotnymi informacjami.
Jeśli zainteresował Cię opisywany wyżej system, zachęcam do zapoznania się z informacjami dostępnymi na stronie poświęconej temu produktowi. Polecam również artykuł o aplikacji, która umożliwia łatwy dostęp do dokumentacji technicznej dla pracowników produkcji.
Oceń ten wpis:
4.5/5 - (2 votes)

Aplikacja czy strona mobilna - która bardziej nadaje się do Twojego biznesu?

Blog

Aplikacja czy strona mobilna - która bardziej nadaje się do Twojego biznesu?

4.5/5 - (2 votes) Liczba użytkowników smartfonów stale rośnie i prawie wszyscy oni korzystają regularnie z internetu na swoich urządzeniach mobilnych. Firmy, które chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, muszą dostosowywać...

Czytaj dalej