Rozszerzona rzeczywistość z perspektywy biznesu

Lena Liedke

29 września, 2020 5 min czytania

Rate this post

Jesteśmy świadkami rewolucji… 

… technologicznej, rzecz jasna. Świat wirtualny przenika się dziś z realnym, jak nigdy dotąd. Postęp technologiczny pozwala nam na wykorzystywanie wirtualnych informacji o rzeczach, które nas otaczają w czasie rzeczywistym. 

Wzbogacona cyfrowo rzeczywistość tworzy zupełnie nową jakość. Dzięki urządzeniom mobilnym możemy łączyć ze sobą fizyczne i wirtualne płaszczyzny.

Rozszerzona rzeczywistość (Augmented reality – AR) nie jest już przepowiednią, co przyniesie przyszłość. To rewolucja, która odbywa się na naszych oczach. A wielkie rzeczy dopiero nadejdą…

Czym jest rozszerzona rzeczywistość (AR)?

Rozszerzona rzeczywistość (AR) to interaktywna kompilacja świata rzeczywistego z wirtualnym. Dzięki niej, prawdziwy świat zostaje wzbogacony o elementy cyfrowe takie jak dźwięki, tekst, grafika i obiekty trójwymiarowe.

AR bazuje na komputerowych symulacjach, rozpoznawaniu obrazu i mowy, animacjach oraz dodatkowych urządzeniach takich jak gogle AR czy różne czujniki np. ręczne. Efektem końcowym jest wirtualna prezentacja nałożona na prawdziwe obiekty i otoczenie.

Jakie zastosowanie ma rozszerzona rzeczywistość (AR)?

Rozszerzona rzeczywistość (AR) stara się osiągnąć zjednoczony, “lepszy” obraz świata. Istnieje wiele modeli jej realizacji, jednak najważniejszą cechą AR jest dostarczenie użytkownikowi bogatego, doświadczenia audiowizualnego.

Dwa podejścia do AR

Rozwiązania AR bazują na jednym z dwóch podejść: opartym na markerach lub na lokalizacji.

W pierwszym z nich, marker (znacznik) musi być umiejscowiony w realnej rzeczywistości (np. może być wydrukowany). Po rozpoznaniu markera przez smartfon, ten skanuje go i nanosi na niego cyfrową informację.

W drugim podejściu używa się lokalizacji (np. GPS). Aparat rejestruje odpowiednie dane z otoczenia. Następnie, nowe dane nakładane są na rzeczywisty obraz. 

Technologia

Hardware, oprogramowanie i zdalne serwery to trzy główne komponenty, składające się na technologię rozszerzonej rzeczywistości. 

1) Hardware

Kluczowymi wymogami dla urządzeń hardwareowych są: procesor, wyświetlacz, urządzenia zewnętrzne i sensory. Dziś prawie każdy smartfon posiada wszystkie cechy, potrzebne do obsługi technologii AR.

2) Oprogramowanie

Jeśli chodzi o zestaw narzędzi dla deweloperów rozwijających AR, warto wspomnieć o Vuforia Augmented Reality SDK. Istnieje również wiele programów stworzonych dla szczególnych celów; systemów zarządzania treścią AR, programy edukacyjne, gry itd.

Do tworzenia obrazów wirtualnych, używanych do nakładania obrazu rzeczywistego i wirtualnego, wykorzystuje między innymi Unity3D, AutoCad3D, Cinema4D lub StudioMax.

 Na końcu użytkownik musi pobrać aplikację AR.

3) Serwery

Na podstawie żądania z aplikacji AR, wirtualne obrazy są pobierane z serwera internetowego lub chmury i wysyłane do aplikacji.

 

Historia rozszerzonej rzeczywistości w pigułce

Sensorama

Sensorama jest uważana za jedno z pierwszych przykładów zastosowań koncepcji rozszerzonej rzeczywistości. Wynaleziona przez Mortona Heilih w 1957 maszyna zapoczątkowała przełom w rozwoju postrzegania rzeczywistości. Dostarczała widzowi bodźców wzrokowych, słuchowych, wibracji i zapachów. Oczywiście, nie była kontrolowana przez komputer. 

Gogle AR były pierwsze? 

W roku 1968, Ivan Sutherland, amerykański naukowiec, stworzył pierwszy wyświetlacz, zakładany na głowę (na kształt gogli AR). Niestety, technologia użyta w “Mieczu Damoklesa” sprawiła, że wynalazek okazał się nieużyteczny w życiu codziennym, delikatnie mówiąc… 

Inne istotne kamienie milowe

  • Videoplace (Myron Krueger, 1975) – pierwszy interfejs z użyciem “wirtualnej rzeczywistości”, pozwalający użytkownikom manipulować wirtualnymi obiektami w czasie rzeczywistym.
  • Wearables (ang. akcesoria do noszenia – Steve Mann, ok. 1980).
  • Kto wrobił Królika Rogera? (Robert Zemeckis, 1988). Popularność filmu, w którym tylko niektóre elementy były animowane był zwiastunem nadejścia rozszerzonej rzeczywistości.
  • Pojęcie “wirtualnej rzeczywistości” (Jaron Lanier, 1989).
  • Pojęcie “rozszerzonej rzeczywistości” (Thomas P. Caudell, 1990).
  • Virtual Fixtures (laboratorium USAF Armstrong prowadzone przez Louisa Rosenberga, 1992) – pierwszy funkcjonujący poprawnie system AR.
  • ARQuake (2000) – jedna z pierwszych gier z wykorzystaniem technologii AR.

Najbardziej innowacyjne wykorzystanie AR w biznesie 

W dzisiejszych czasach stoimy w rozkroku, z jedną nogą na materialnym gruncie, drugą zaś świecie wirtualnym, cechującym się nieograniczonymi możliwościami. Bez wątpienia, połączenie tych dwóch światów w sferze biznesu było nieuniknione.

1) Design

Dzięki “inteligentnym” goglom projektanci mogą widzieć wprowadzane zmiany kształtu i szczegóły projektu bezpośrednio na nim, a dodatkowo w czasie rzeczywistym. 

 

2)Produkcja

Operatorzy maszyn również używają AR w swoich procesach produkcyjnych. Mogą oni kontrolować linię produkcyjną za pomocą gestów, minimalizując prawdopodobieństwo wypadku przy pracy. To z kolei pozwala na zarządzanie kilkoma procesami w tym samym czasie.

 

3) Medycyna

Studenci medycyny używają gogli AR ucząc się procedur operacyjnych. To samo tyczy się lekarzy, którzy poszerzają swoją wiedzę lub prowadzą szkolenia.

 

4) Turystyka

Interaktywne przewodniki, używające GPSa i wskazówek na żywo – od restauracji, po najlepsze punkty widokowe. AR w turystyce obejmuje także wycieczki edukacyjne bez wychodzenia z domu.

 

5) Motoryzacja

Ekrany “inteligentnych” samochodów często dostępne są w formie wbudowanych systemów wyświetlacza Head-Up Display (wyświetlanie na linii wzroku kierowcy najważniejszych informacji dotyczących samej jazdy). Zaletą nowych technologii jest również fakt, że widoczne, fizyczne elementy są wzbogacone o dodatkowe informacje. 

 

6) Nieruchomości

W nieruchomościach AR wykorzystuje się głównie w formie cyfrowych wizualizacji mieszkań i domów oraz mieszkań przedstawionych w trójwymiarze. Ale nie tylko… niektóre aplikacje pozwalają na tworzenie symulacji jak dom (oraz jego wnętrze!) będzie wyglądać na konkretnej działce budowlanej.

 

7) Sprzedaż

Ale kto mieszka w niewykończonym domu?

Czy wiedziałeś że około 51% klientów zarzuca pracę nad wykończeniem domu, tylko dlatego, że nie potrafią wyobrazić sobie efektu końcowego? Niektóre aplikacje pozwalają na zobrazowanie jak konkretny mebel będzie wyglądał we wnętrzu Twojego domu. To samo dotyczy cyfrowych luster, dzięki którym możesz “przymierzać” ubrania i buty. 

 

8) Logistyka

Aplikacje znacznie ułatwiły maksymalizację dostępności przestrzeni w relacji do systemów magazynowych. Dodatkowo, mogą one być bardzo pomocne zarówno w załadunku/rozładunku dóbr, gdzie lista może zmienić się w każdej chwili, jak i w przypadku międzynarodowych dostaw, gdzie dedykwane urządzemoa skaują  przesyłki automatycznie, które następie są rozpoznawane pod względem zgodności z normami i przepisami. Stałe wsparcie techniczne i szkolenia dla pracowników magazynów to kolejny, bardzo ważny kierunek rozwoju AR w logistyce.

 

9) Utrzymanie i naprawy

Silniki samochodowe, maszyny produkcyjne, zaawansowany sprzęt diagnostyczny – w wielu przypadkach personel odpowiedzialny na naprawę i utrzymanie używa gogli AR, co pozwala zapewnić konieczne informacje na miejscu oraz zasugerować potencjalne poprawki. Eksperci uważają, że w na tym obszarze rynku rozszerzona rzeczywistość stanie się tak samo istotna i silna jak koncept rozwoju Internet of Things (IoT). 

 

 10) Rozrywka

Budowanie silnych relacji z markami stało się prostsze dzięki technologii AR. Czytelnicy książek, widzowie filmów często śledzą “życie” bohaterów gry, książki czy filmu. Często nawet identyfikują się z nimi. Przywiązanie do ulubionego bohatera może trwać latami. Właśnie dlatego gry AR , filtry i aplikacje nawiązują do innych dzieł kultury masowej. 

11) Media

Zwłaszcza telewizja, a najczęściej kanały sportowe wykorzystują technologię AR. Pokazywanie strategii, uczestników i symulacje wydarzeń są praktycznie na porządku dziennym w transmisjach wydarzeń sportowych stacji z całego świata.

 

12) Media społecznościowe

Kto z nas nie używał filtrów ze Snapchata? Emoji i rewolucyjne Memoji są kolejnym przełomowym krokiem w tym kierunku.

 

Świetlana przyszłość AR

ABI research w 2015 szacował, że globalny rynek rozszerzonej rzeczywistości do roku 2020 osiągnie wartość 100 miliardów dolarów. Jednakże, dziś okazuje się, że szcunki były znacznie zaniżone.

Dynamika rozwoju

Rozwój przemysłu AR jest ogromny. Według danych AngelList w styczniu 2017, powstało 737 startupów związanych z przemysłem AR. W samym listopadzie tego samego roku ich ilość wzrosła do 1261, czyli o ponad 70% w 9 miesięcy.

Kierunek rozwoju

Jakie są przewidywania ekspertów na najbliższą przyszłość? Istnieją sektory w których rozwój rozszerzonej rzeczywistości jest nawet szybszy niż w pozostałych. Najbardziej dynamiczne są:

  • przemysł automotive, 
  • media i technologia informacji, 
  • produkcja przemysłowa, 
  • sprzedaż i marketing

Również w sektorze gier i rozrywki AR rozwija się zatrważającym tempie. Do roku 2015 rynek gier używających AR może osiągnąć nawet 12 miliardów dolarów. 

Dziś, produkcja przemysłowa jest głównym motorem dla rozwoju przemysłu AR. Jednakże rozpowszechnianie się technologii, oprogramowania i popularyzacja rozwiązań z pewnością zmieni dynamikę rynku w ciągu najbliższych kilku lat.

Czy warto inwestować w AR?

Kiedy Nintendo wypuściło Pokémon Go w 2016, akcje firmy wzrosły o 23%. W samym pierwszym miesiącu, gra przyniosła Nintendo dochód w wysokości 200 milionów dolarów. Co innego lepiej odpowiada na pytanie “czy warto”?

Dziś może się wydawać, że nie wszystkie firmy potrzebują wprowadzać AR. Jednakże, niewątpliwie to niebawem ulegnie zmianie. Dlaczego? Potencjał używania rozszerzonej rzeczywistości w biznesie jest nieskończony, podobnie jak aspekty naszego życia.

Oceń ten wpis:
Rate this post

7 sposobów na promowanie aplikacji w świecie cyfrowym

Blog

7 sposobów na promowanie aplikacji w świecie cyfrowym

Rate this post Tworzenie aplikacji mobilnych często wiąże się z wieloma pytaniami klientów – co stanowi większe wyzwanie? Sam proces tworzenia czy może promowanie aplikacji i wykreowanie strategii marketingowej, zaprojektowanej...

Czytaj dalej