Tworzenie aplikacji – 7 kroków, żeby znaleźć idealny team

Lena Liedke

20 października, 2020 6 min czytania

Rate this post

Tworzenie aplikacji mobilnych to zdecydowanie nie  fizyka kwantowa. Może być proste jak bułka z masłem, ale powinieneś przygotować się na zbudowanie udanego zespołu projektowego. Pogląd, że wiedza na temat tworzenia aplikacji mobilnych nie jest rzeczą klienta i należy polegać tylko na wybranym software house’ie, jest zdecydowanie złym podejściem. Powinieneś być świadom, całej metodologii projektu, jak i wyboru idealnego software house’u, aby zrealizować strategię produktu. 

Ilość aplikacji mobilnych na całym świecie
w latach 2017, 2018 i 2021 (w miliardach)

 

Rynek aplikacji mobilnych kwitnie na całym świecie. Jednakże. według raportu Standish Group z 2015 roku, tylko 29% projektów związanych z tworzeniem oprogramowanie kończy się sukcesem. Nasuwa się więc pytanie, dlaczego występuje tak duży odsetek porażek? Najpoważniejszy błąd w procesie projektowania aplikacji to wybór nieodpowiedniego software house’u, z którym klienci podejmują współpracę. To zabawna i zarazem poważna sprawa, że sukces projektu ustalony jest jeszcze jest dużo przed początkiem pracy nad aplikacją mobilną. 

Zatrudnienie firmy deweloperów aplikacji nie jest tak łatwe jak podjęcie współpracy z ogrodnikiem lub ekipą remontową. Jednak nie znaczy to, że jest to mission impossible. Kiedy porównasz tworzenie aplikacji mobilnej do budowania domu, zadaniem –  które jest bardzo ważne dla osiągnięcia pozytywnego efektu jest zatrudnienie doświadczonego i profesjonalnego kierownika budowy. Powinieneś sprawdzić jego kompetencje, doświadczenie w podobnych projektach i referencje, nie zapominając o dobrej komunikacji. 

Stawiając przed sobą nigdy niekończące się zadanie, podnoszenia ilości projektów mobilnych zakończonych sukcesem – przedstawiam listę, w której możesz znaleźć najważniejsze aspekty, chcąc zatrudnić zespół app developerów. Wszystko co należy zrobić to odhaczyć wszystkie po kolei, tak kolejne punkty listy zakupów spożywczych. Zaczynajmy! 

1.  Portfolio i doświadczenie

Twój potencjalny software house powinien chcieć rozmawiać o wcześniejszych projektach. Kiedy zobaczysz zachwycające wizualizacje, może okazać się, że rola software house’u polegała jedynie na programowaniu. W związku z tym, na początek dowiedz się za które części prezentowanych projektów Twój potencjalny podwykonawca był odpowiedzialny.  Sprawdź też, czy któreś z nich są podobne, do Twojej wizji. Następnie zapytaj o zespół i metodologię w konkretnym projekcie tworzenia aplikacji mobilnych. Powinni być w stanie szczerze i bezpośrednio odpowiedzieć na Twoje pytania, a nawet chcieć podać namiary na jednego z klientów, w przypadku kiedy zechciałbyś zaciągnąć informacji z pierwszej ręki. Ważne jest również, aby rozmawiać z firmami, które mają co najmniej 5 letnie doświadczenie na danym polu. Takie podejście utwierdzi Cię w przekonaniu, że nie marnujesz czasu na nowicjuszy i zapewni bezpieczeństwo i otworzy możliwości przyszłego rozwoju. Kolejny ważny aspekt to pytanie o potknięcia w przeszłości, a co za tym idzie wnioski, które wyciągnęli, aby nie powtórzyć ich w przyszłości. Pamiętaj, że tworzenie aplikacji mobilnej to praca zespołowa. Jeśli zespół projektowy wini ówczesnych klientów za porażki w procesie twórczym, to wiedz, że to może spotkać również Ciebie.

2. Rekomendacje

Opinie obecnych klientów są bardzo ważne. W związku z tym software house powinien mieć w pełni dostępne i wiarygodne opinie na temat swojej strony internetowej i usług stron trzecich, takich jak clutch.co, appfutura.com, goodfirms.co.

Na takich platformach możemy znaleźć listę dostawców podzielonych na kategorię wraz z opisem, firmy i wiarygodnymi, zweryfikowanymi opiniami klientów. Miej świadomość, że każda firma jest przyzwyczajona do publikowania wyłącznie pozytywnych opinii zadowolonych klientów. W związku z tym, nie wyzbywaj się ciekawości i zapytaj czy ich dotychczasowi klienci wskazywali obszary wymagające poprawy podczas pracy nad projektem i jak software house zareagować na takie sugestie. Informacja zwrotna to najlepsze narzędzie, aby poprawić standard usługi. Wszystko, co musi zrobić Twój software house, potrafić poprawnie go wykorzystać.

 3. Zespół i biuro

Powinieneś poznać, że Twój zespół projektowy tak szybko jak to tylko możliwe. Nie stawiaj jedynie na relacja klient-sprzedawca. W czasie trwania projektu bowiem, będziesz mieć do czynienia z project managerami, projektantami i deweloperami. Po pierwsze połącz się telefonicznie z całym zespołem projektowym. Postaraj się ocenić czy ich poziom języka angielskiego (jeśli pracujesz z zespołem zagranicznym) jest wystarczający, aby zbudować udaną współpracę. Zakłada się, że cały zespół projektowy powinien być w stanie prowadzić rozmowę po angielsku, aby uniknąć nieporozumień i wpadek. Nie musisz jednak od razu wsiadać w samolot  (chyba, że chcesz). Pytanie jednak, czy firma poczuje się z tym komfortowo. Bez wątpienia jest to kolejna świetna podstawa do budowania zaufania. “Wycieczka” po biurze da Ci lepsze wyobrażenie o tym, z jaką firmą masz do czynienia i jak bardzo są transparentni.

4. Metodologia Project Management 

Firma zajmująca się tworzeniem aplikacji mobilnych, którą wybierzesz, powinna przedstawić szybki plan działania i szczegółowe informacje na temat tego, jak planuje zrealizować Twój projekt. To, co odróżnia firmę od freelancera, to fakt, że ci pierwsi mają zwykle potężny zestaw ustalonych procesów biznesowych, rządzących każdym aspektem rozwoju. Należy zwrócić uwagę, czy proces składa się z dwóch głównych etapów, takich jak projektowanie UX / UI i kodowanie. Bardzo często software house’y pomijają etap projektowania produktu, który jest kluczowy. Moim zdaniem dwa, a nawet trzy razy ważniejszy niż kodowanie. Zapytaj więc potencjalnych klientów o zasady UX / UI, które stosują, jakiego rodzaju metodologię PM używają. Możesz także poprosić niektórych członków zespołu, aby przeprowadzili Cię przez codzienne obowiązki, szczególnie komentując, jakie narzędzia i zasady stosują. Doskonały produkt nie może się pojawić na rynku bez odpowiednich testów. Dlatego zapytaj, jak testują aplikacje mobilne. Pozwól im pokazać narzędzia, urządzenia i protokoły, których planują użyć i poprowadzić Cię przez cały proces.

5. Komunikacja

Jak wcześniej wspominałam, znajomość angielskiego jest niezbędna jednakże powinieneś również zwrócić uwagę na inne aspekty komunikacji. Zanim podpiszesz umowę, firma powinna być wysoce responsywna i odpowiadać na wiadomości na czas. Co więcej, ogólny wydźwięk rozmów powinien być przyjacielski, ale przy tym pozostać profesjonalny. Project manager firmy powinien cechować się świetnymi umiejętnościami komunikacji i perfekcyjną znajomością języka. Co więcej, powinieneś przedyskutować kwestię używanych narzędzi i sposobu komunikacji. W dzisiejszych czasach, używanie aplikacji Slack jest na porządku dziennym, i szczerze mówiąc nie ma lepszego rozwiązania, aby trzymać rękę na pulsie projektu. Możesz zapytać project managera czy częstotliwość komunikacji będzie się różnić w trakcie projektu. Doświadczony kierownik projektu bowiem, powinien odpowiedzieć “tak, będziemy organizować codzienne telekonferencje na etapie projektowania, a następnie, w czasie kodowania 1-2 razy na dwa tygodnie.” Jedną z najważniejszych podstaw tworzenia odpowiedniego produktu jest komunikacja oparta na regularnej informacji zwrotnej.

6. Kontakt i NDA (umowa o poufności)

Jeśli Twoja aplikacja mobilna będzie oparta o innowacją ideę, dobrze jest podpisać umowę o zachowaniu poufności (NDA) przez rozpoczęciem jakichkolwiek rozmów. To rozwiązaniem uchroni Twój koncept i da Ci przyczyni się do budowania zaufania do podwykonawcy. Następnie powinieneś zdecydować jaki system płatności bardziej Ci odpowiada: Fixed price czy Time & Materials.

Pierwszy model zakłada, że ​​płacisz określoną kwotę za ustalony zakres pracy. Innymi słowy, przedstawiasz nam swój problem, deweloper myśli nad potencjalnymi sposobami, w które można by go rozwiązać, po czym dostarcza ostateczny harmonogram projektu i jego cenę. Drugi model to model pay-as-you-go, który jest idealnym wyborem dla projektów bez jasno określonych wymagań. Zazwyczaj używany jest kiedy cena projektu nie może zostać oszacowany, z czysto technicznych powodów. Oznacza to również, że zakres prac może się zmieniać w trakcie pracy. Umowa i dokumenty towarzyszące, w tym przypadku powinny być bezsporne. Wymagana kaucja projektu wynosi około 20-30% jego całkowitej. Umowa, którą podpisujesz, powinna zawierać m.in. postanowienia dotyczące prawa własności intelektualnej czy struktury płatności minimalnego zarządzania informacjami poufnymi. Jednocześnie dwadzieścia stron prawniczego bełkotu zdecydowanie za dużo. Należy zachować ostrożność, aby zapewnić ochronę obu stronom, a jednocześnie umożliwić odczytanie dokumentu bez interpretacji prawnika.

7. Czas, budżet i zakres

Jeśli chcesz stworzyć unikalny, ponadczasowy produkt powinieneś zmienić swoje podejście na bardziej elastyczne pod względem czasu, budżetu i zakresu projektu. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której wszystkie powyższe zmienne miałyby być elastyczne. Przynajmniej jedna z nich powinna być hipotezą – nie tezą. Według mnie, powinieneś być otwarty w kwestii zakresu projektu. Wygląd Twojego produktu powinien być bowiem uzależniony od tego przyszłych użytkowników. Dlatego też nie bez znaczenia jest fakt, że MVP (Minimum Viable Product) jest szybko wprowadzane na rynek i wdrażane są nowe iteracje aplikacji mobilnych. Twój budżet powinien również uwzględniać koszty utrzymania aplikacji, które w pierwszym roku wahają się od 20% do 50% kosztów tworzenia MVP. Ostateczna kwota na utrzymanie i rozwój zależy od tego, w jakim stopniu Twoja aplikacja będzie efektem wysłuchania opinii użytkowników. Im większe uszy, tym lepiej…

Podsumowanie

Te siedem przedstawionych powyżej kwestii zwiększy Twoją pewność siebie podczas całego projektu mobilnego. Powinieneś je po kolei odhaczyć, tak jak punkty na liście zakupów, którą robisz co tydzień. Poza tym nie ma jednego szablonu, aby wybrać firmę tworzącą aplikacje mobilne. Powinieneś wybrać programistę, który ma doświadczenie w pracy z podobnymi projektami, będąc jednocześnie otwartym na Twoje potrzeby i wymagania. Najlepszym sprzedawcą jest ten, kto najpierw słucha, a dopiero potem zadaje pytania. Współpraca z firmą, która koncentruje się wyłącznie na sobie, stawiając siebie w centrum uwagi (zamiast klienta), jest skazana na niepowodzenie.

 

Oceń ten wpis:
Rate this post

System CMMS - usprawnienie utrzymania ruchu na produkcji

Blog

System CMMS - usprawnienie utrzymania ruchu na produkcji

Rate this post Awarie maszyn to niespodziewany problem utrzymania ruchu, który trzeba jak najszybciej naprawić! Czy jest sposób na skrócenie czasu prac serwisowych? Poniższy artykuł poświęcony jest rozwiązaniu, które odpowiada...

Czytaj dalej